WAAROM VROEG OPSTAAN ZO SLECHT NOG NIET IS!

Het is alweer even geleden dat ik iets gepost heb, maar here I am. Still alive en super druk. Het is soms dan ook even zoeken naar een gaatje in mijn planner om te kunnen werken aan de website. Gelukkig heb ik vandaag wat tijd vrij kunnen maken om een nieuw artikel te schrijven die heel goed aansluit op mijn ritme van de afgelopen tijd! Lees je mee? 

Ja je leest het goed, dit artikel gaat over: waarom vroeg opstaan zo slecht nog niet is. Als een echte uitslaper bent dan zul jij je waarschijnlijk niet zo goed kunnen vinden in mijn mening, maar hey, wellicht denk je er na het lezen van mijn artikel wel anders over.
Zoals jullie weten ben ik sinds September weer met mijn stage gestart en dat betekent héél vroeg opstaan. Wij moeten altijd om 08:00 uur aanwezig zijn en dat betekent voor mij om 07:10 uur de deur uit. Mijn wekker gaat dus iedere maandag en dinsdag om 06:00 uur en dat was na de vakantie best wel even wennen, maar nu ben ik er eigenlijk zo erg aangewend dat ik op de andere dagen vanzelfsprekend al om 06:00 uur wakker word. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik dan niet mijn bed uit ren en mij klaar maak voor de dag hoor, maar na 09:00 uur mijn bed verlaten is ondertussen wel verleden tijd geworden en ja ook in het weekend..

Voorheen kon ik echt wel uren in bed blijven liggen en heel veel uitstellen als ik niet perse uit bed hoefde. Het gevolg hiervan was dat ik mij niet echt fitter voelde, maar juist slechter. Mijn hoofdpijn waar ik altijd mee wakker word werd alleen maar erger en ik viel continu in slaap. Uiteindelijk had ik geen zin meer om dingen te doen en was ik de hele dag lui. Wellicht komt dit van het feit dat wanneer ik een vrije dag heb, ik ook even niks wil doen. Aangezien ik het dit studiejaar nog drukker heb dan voorheen en ook grotere doelen heb gesteld voor de website heb ik besloten om het vanaf de zomer anders aan te gaan pakken. En dit gaat boven mijn verwachtingen bijzonder goed!

Hoe doe ik dat? Stap 1 is natuurlijk je wekker zetten en je hier ook echt aan houden. Ik probeer mijn wekker altijd op de juiste tijd te zetten. Hiermee bedoel ik niet een halfuur eerder dan nodig is, maar meestal 5 minuutjes voordat ik wil opstaan. Voorheen bleef ik altijd snoozeren, maar hier voel je je in de vroege ochtend ook echt niet beter van. Stap 2 is goed voor ogen hebben hoe jij je dag hebt ingepland. Ik gebruik hiervoor de structuurjunkie planner en ik dit heeft echt toegevoegde waarde voor mij. In mijn vorige post heb ik hier ook al over geschreven. Ik weet precies tot hoe laat ik college’s en andere afspraken heb en hoeveel vrije uren ik over heb. Dit geeft mij erg veel rust en precies hetgeen wat ik nodig heb om mijn doelen te behalen. Stap 3 is doorpakken en de dingen afmaken die je wilde doen. Stap 3 is voor mij soms ook nog wel lastig. Tijdens het maken van mijn to-do list ben ik dan iets te enthousiast geweest.

En ze zeggen altijd: ‘Save the best for the last’. Stap 4 is dan ook lekker genieten van je vrije tijd die je over hebt gehouden. Tijd om lekkeren te borrelen met vrienden/vriendinnen, dat goede boek die je een maand geleden al uit wilde lezen, je sportschoolbezoek die je al weken hebt uitgesteld of gewoon een lekkere film/serie op de bank.

Je kunt natuurlijk ook denken: ‘Ik maak mijn to-do list gewoon iets korter, stel uit en blijf lekker tot een uurtje of 11 in mijn bed.’ Naar mijn mening ben je echt vele malen productiever als je rond 09:00 uur wel bent begonnen aan je dag. Ik zat vanochtend zelf om 10:00 uur in de bibliotheek om mijn stress een beetje weg te werken en ik was rond het middag uur al klaar met hetgeen wat bovenaan mijn lijstje stond. Ondertussen heb ik nog drie dingen van mijn to-do list af kunnen strepen, heb ik er nog iets tussen kunnen doen en streep ik zometeen nummer vier af. Ik kan vanavond lekker mijn ding gaan doen zonder bezig te zijn met alles wat ik wilde gaan doen, maar uiteindelijk niet heb gedaan!


Hoe ga jij om met je planning voor de dag?


Veel liefs,
Eileen

 

 

9 thoughts on “WAAROM VROEG OPSTAAN ZO SLECHT NOG NIET IS!

  1. Anke zegt:

    Ik sta ook altijd best wel vroeg op, heerlijk. Dan heb je de hele dag nog om je to-do list af te werken!
    Ik ben trouwens wel erg benieuwd geworden naar de structuurjunkie planner. Die komt op mijn wish list!

  2. Wanda zegt:

    Ik probeer inderdaad ook op mijn partimedagen en in het weekend wel uiterlijk half 9 eruit te zijn zodat ik in ieder geval genoeg tijd heb om de dingen te doen die ik wil doen. Anders heb ik echt het idee dat mijn dag al voorbij is en dat zorgt dan ook weer voor een bepaalde vorm van onrust.

  3. NannyJenny zegt:

    Uitslapen was heel belangrijk voor mij. Tijdens mijn zwangerschap kon ik niet lang ik ben liggen, dus was ik altijd erg vroeg in bed en laat naar bed ;). Nu met een kleine baby zijn we sowieso vroeg wakker, maar inmiddels zijn we eraan gewend en is het heerlijk dat je in de ochtend al veel gedaan kan hebben.

  4. Rory zegt:

    Uitslapen? Al heel lang niet meer. Dat wil zeggen. 7.40 uur is voor mij al uitslapen (in het weekend. Doordeweeks gaat mijn wekker standaar om 6.15 uur). Wat een aparte tijd denk je misschien? Dat is het vroegste tijdstip dat ons dochtertje ons mag roepen in het weekend (tenzij er wat is natuurlijk en regelmatig horen we ’s nachts “mamaaaaa” of “papa” als ze naar het toilet wil. Dat doet ze liever in het donker nog niet alleen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *