Mijn eerste drie dagen op het warme en zonnige eiland, Curaçao

Zanzi bar

Na bijna tien maanden wachten, regelen en in spanning zitten was het donderdag 6 februari dan ein-de-lijk zover.. mijn avontuur naar Curaçao ging beginnen. Voor een periode van bijna vijf maanden ga ik hier wonen, mijn afstudeerstage lopen en mijn afstudeer onderzoek uitvoeren. Of ik zenuwachtig was? JA zeker weten.

Donderdagochtend om 05:00 uur werd ik door de taxi opgehaald en om 05:33 uur vertrok mijn trein naar schiphol. Tijdens het wachten stonden ineens twee vriendinnen bij de trein, die nog even voor de allerlaatste keer afscheid wilden nemen. Super lief en de tranen stroomden wederom weer over mijn wangen. Het besef dat ik echt zolang weg zou gaan en hier een ‘nieuw’ leven zou opbouwen was er nog steeds niet. Zodra de trein echt vertrokken was dacht ik: “oké, dit ga ik gewoon echt doen. Zometeen stapt Myke in en dan gaan we echt. We kunnen dit.” Na een snelle reis in de trein kwamen we aan op schiphol. Bij het instappen van het vliegtuig was het besef er wederom nog steeds niet. Het voelde meer als op vakantie gaan, maar dan met twee bomvolle en zware koffers en een grote rugtas.

Na een lange, vermoeiende, chaotische en onrustige vlucht kwamen wij na tien uur vliegen veilig aan op Hato, Curaçao. Bij het vertrekken van het vliegtuig verliepen wij direct vertraging op, omdat er iets niet goed bleek te zijn met het neuswiel of dergelijke. Dit moest geïnspecteerd worden en pas daarna zouden we horen wat de eventuele vervolgstappen zouden zijn. Gelukkig bleek na ruim een halfuur dat alles goed was en mochten we gelukkig alsnog vertrekken. Gedurende de vlucht was het toch wat onrustig. Veel kinderen die moesten huilen, mensen die niet naast elkaar zaten en daarom continu elkaar opzochten etc. Echt lekker in slaap vallen en wat uurtjes pakken zat er voor ons dan ook niet in. Gelukkig konden we wel wat recente films bekijken en spelletjes doen op het schermpje voor ons.

Anyway, op het vliegveld werden we opgehaald door iemand van de autoverhuur. Hierdoor hoefden we geen taxi te regelen en hadden we direct onze huurauto in gebruik. Het viel ons meteen op dat de wegen echt onwijs slecht zijn en dat de eerdere verhalen dan ook echt wel waar zijn. Je moet hier namelijk echt goed uitkijken waar je rijdt, want overal zijn hobbels, bobbels en enorme gaten in de weg. Je ziet hier weinig mooie auto’s rijden, maar dat is maar goed ook. Ik zou hier zelf ook geen dure, nieuwe en mooie auto aanschaffen. Zelf hebben wij een klein, groen scheurmonstertje en deze is zeker niet de mooiste. Maar helemaal prima, we vinden hem altijd terug!

Aangekomen bij ons nieuwe huis, was toch wel een besef moment. “Oké, hier verblijf ik dus de komende maanden en hier moet ik echt een thuis creëren.” Spannend, heftig, eng en ergens een beetje geschrokken. Vaak zien dingen er op foto’s toch iets mooier en beter uit dan dat het in werkelijkheid is. Toch wel even omschakelen, maar we hadden keuze uit drie kamers. Allemaal even groot, alleen de meubels net iets anders en één kamer zit op de hoek met een andere indeling. De kamers hebben allemaal een eigen badkamer en wc en dat is echt onwijs fijn. De keukens (3), het washok, tuin en zwembad deel je met andere huisgenoten. Op dat moment ontstond er eerlijk waar toch een lichte twijfel, maar zoals iedereen zegt: alles heeft tijd nodig om te wennen.

Na een snelle boodschap, want we hadden natuurlijk nog geen boodschappen, vond er een schuimparty/poolparty plaats bij ons huis. We zagen vrijwel alle huisgenoten en hebben nog even meegedanst in het schuim. Toch waren we wel heel erg moe van al het reizen. Hier in Curaçao is het momenteel vijf uren eerder en we hadden dus een onwijs lange dag gemaakt. Na een uurtje was het dan ook mooi geweest en doken we heerlijk ons bed in. Ik moet zeggen dat deze dan ook wel lekker ligt. Iedereen zei tegen ons dat we waarschijnlijk om 05:00 uur wel wakker zouden zijn in verband met de jetlag. Ik dacht nog: “Zou het? Ik ben zo onwijs moe, dat zal toch niet?” En ja hoor, niet was minder waar.. om 04:55 uur werd ik wakker en slapen, ho maar. Ik besloot nog even te blijven liggen, maar ben om 06:00 uur toch maar uit bed gegaan.

Zelf vind ik het altijd prettig om gelijk al mijn spullen aan de kant te maken en alles eigen te maken, dus dit ging ik doen. Koffers uitpakken, foto’s en kaartjes ophangen en ontbijten in de tuin. Heer-lijk, wakker worden en je jurkje aantrekken. Vervolgens lekker buiten ontbijten en genieten van de warmte en zon. Aangezien Myke en ik onze kamer snel eigen wilden maken, zijn we naar La Curaçao gereden. Dit is een winkel die te vergelijken is met een action in Nederland. Hier kochten we een aantal leuke dingen voor onze kamer, zoals een badmatje, mandjes, opbergrekje en spullen zoals schoonmaak doekjes etc. Vervolgens hebben we direct alles ingericht en voelde het al een stuk meer eigen! Aan het einde van de middag hebben we met een oud klasgenootje van Myke, die toevallig ook op Curaçao is een aantal plekjes bezocht.

Zaterdag besloten we om lekker naar het strand te gaan. We hebben eerst wat huisgenoten gevraagd of ze tips hadden en kwamen uit bij Mambo Beach. Dit is ongeveer een kwartiertje rijden vanaf ons huis. Zo leuk hoe de eerste keer alles zo mooi en nieuw is. We kozen een bedje aan zee en het relaxen kon beginnen. Bij Mambo Beach zijn meerdere strandtentjes te vinden, maar ook restaurants en winkels. Er is een grote parkeerplek en dat betekent voldoende parkeergelegenheid. We hebben heerlijk een aantal uren in de zon gelegen en een duik genomen in de zee. Rond 15:00 uur vertrokken we naar de winkel voor de nodige boodschappen, om vervolgens rond 17:00 uur samen met huisgenoten naar Happy Hour bij Zanzibar te gaan. Uiteindelijk waren we er pas om 17:50 uur dus echt Happy Hour meepakken zat er niet meer in. Wel hebben we intens genoten van de zonsondergang, de muziek en alle leuke mensen om ons heen.

De eerste dagen op Curaçao zijn goed bevallen! Toch is het wel even wennen, want het besef dat ik hier echt ga wonen komt eigenlijk nu pas. Ik ben reuze benieuwd wat dit avontuur mij allemaal gaat brengen!

Wil jij mijn avontuur van dag tot dag volgen? Volg mij dan op Polarsteps. De link vind je hier.