Gezonde EN lekkere sausjes en tussendoortjes: de cashewnoot kan het allemaal


Afgelopen weekend was ik weer eens thuis bij mijn ouders, na een maandje of drie. Lekker uitrusten, maar ook wat dingen in de keuken uitproberen. Mijn collega vertelde me dat ze cashewnoten vaak gebruikt als basis voor een saus, waardoor ik geïnspireerd raakte om eens te zoeken naar gerechten met cashewnoten. Deze noten moeten eerst even geweekt/gekookt worden, zodat ze wat zachter zijn. Hierna kan je ze gemakkelijk in de mixer doen. Je krijgt dan een smeuïge pasta, die met verschillende andere ingrediënten gemixt kan worden.
Ik heb gekozen om een tzatziki saus en een gezonde ‘energiebal’ te maken, omdat ik het soms moeilijk vind om gezonde tussendoortjes te vinden die echt lekker en zoet zijn.
Mijn creaties zijn super goed gelukt, en het smaakte heerlijk! De gerechten wil ik dan ook graag met jullie delen.

Vegan cashew dadel ballen
Ingrediënten:energiebal
– 75 gram cashewnoten
– 6 dadels, ontpit
– Kokosschaafsel
– Eventueel chiazaad

Benodigheden keuken:
– Keukenmachine of staafmixer
Begin met het hakken van de cashewnoten in kleine stukjes. Ontpit de dadels, en doe deze samen met de cashewnoten in de keukenmachine. Mix het grof, je kan kiezen voor wat grotere stukken noot, is maar net wat je lekker vindt. Je hebt nu een groot klever gemixt blok van dadels en cashews. Strooi er alvast wat kokosstrooisel over, dan kan je er makkelijker balletjes van maken. Draai uiteindelijk middelgrote balletjes en leg deze in een bakje. Zet het bakje minimaal één uur in de koelkast, hoe langer hoe harder ze worden. Na een tijd kun je ze uit de koelkast halen, en zijn ze klaar om gegeten te worden. Lekker als tussendoortje, en zonder toegevoegde suikers! Een lekker vegan tussendoortje. Je kan natuurlijk zelf een beetje spelen met de ingrediënten. Gebruik bijvoorbeeld amandelen in plaats van cashewnoten en voeg eens cacao toe, voor een lekkere chocolade smaak.

PS: Je kan in plaats van balletjes ook repen maken. Doe de massa dan in een grotere bak en druk het tot een vierkant blok. Als het dan harder is geworden, kan je er repen uitsnijden.

Tzatziki
Ingrediënten:
– 200 gram cashewnoten
– 1 komkommer
– 1 theelepel dille
– citroensap van ongeveer halve citroen
– 1 eetlepel water

Benodigdheden keuken:
– Keukenmachine of staafmixer

Bij dit recept is het lekker als je de cashewnoten eerst kookt of laat weken, zodat ze zachter worden en makkelijker te mixen zijn tot een gladde massa. Als je ze kookt, doe dit dan 15 minuten. Als je ze laat weken, kan je dit het beste ’s nachts doen.
Snijd de komkommer in kleine stukjes. Doe de komkommer stukjes, een eetlepel water en de cashewnoten samen in de keukenmachine, en mix het tot een gladde puree. Als het een gladde mix is, kan je de kruiden (dille) en het citroensap toevoegen, en zelf op smaak maken. Je kan natuurlijk ook andere kruiden gebruiken, mocht je dit lekkerder vinden. Ik vind het een heerlijke saus, en natuurlijk ook nog eens vegan. Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze lekkere en gezonde saus!