28 KLEUTERS: HELP?

Begin februari ben ik aan mijn nieuwe stage begonnen. Dit keer loop ik stage bij de kleuters met maar liefst 28 kinderen. Hoe mij dit vergaat, dat lees je hier.

Begin februari begon mijn eerste kleuteravontuur. Tijdens mijn vorige stages liep ik voornamelijk stage in groep 3, 5 en 8. Aan het begin van het studiejaar heb ik gekozen voor de specialisatie jonge kind. Dit betekent dat ik mij in het derde en vierde jaar vooral ga richten op kinderen in de onderbouw. Het kan dus ook maar zo zijn dat ik mijn afstudeerstage bij de kleuters moet lopen en daarom begon ik al een beetje zenuwachtig te worden. Ik had namelijk nog geen stage gelopen bij de kleuters. Zo hier en daar ving ik wel op dat aan kleuters lesgeven echt wel heel anders is. Met gekruiste vingers belde ik dan ook mijn nieuwe stage op in de hoop dat ik bij de kleuters kon stage lopen. Gelukkig, ik was bij de kleuters geplaatst!

Eerlijk is eerlijk, ik vond het toch best wel een beetje spannend. Wanneer je weer in een nieuwe groep, op een nieuwe school terecht komt, moet je altijd weer je plekje vinden. Gelukkig zit ik op een hele leuke school en had ik mijn plekje onwijs snel gevonden. Zowel in de klas, met mijn coach en mijn andere collega’s. De kinderen reageerden erg enthousiast en ik mocht direct al wat dingen doen. Je wordt dan toch een beetje in het diepe gegooid en dat is eigenlijk dikke prima.

Al vrij snel ben ik dagdelen en nu hele dagen gaan draaien. Afgelopen week liep ik stage waarvan ik zelf vier volledige dagen voor de groep stond. Zo nu en dan is het nog wel even aanpassen. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden bij de kleuters, denk maar eens aan de woordkeuze die je gebruikt en de duur van je instructies. Toch kwam ik er al vrij snel achter dat het beeld dat je vaak bij kleuters hebt niet klopt. Een groot aantal mensen denkt namelijk dat kleuters nog niet zoveel kunnen, dat je ze overal bij moet helpen en dat ze alleen maar willen spelen. Nou geloof me, niets hiervan is 100% waar. Ik heb een onwijs leuke groep en de leerlingen zijn zelfstandiger, gemotiveerder en behulpzamer dan ik ooit had gedacht. Ik stond letterlijk versteld van de kennis en kunnen van de kinderen tijdens mijn eerste stagedag.

Mijn coach geeft aan dat wij nu ook wel een hele fijne groep hebben. De leerlingen staan er open voor om hun kennis te verbreden en dan spreek ik met name over de leerlingen van groep 2. Nou loop ik ook stage op een Daltonschool waarbij zelfstandigheid en samenwerken twee belangrijke aspecten zijn. Zoals ik net al beschreef is dit ook zeker terug te zien. De leerlingen helpen elkaar met aan- en uitkleden, wanneer er opgeruimd moet worden, wanneer een leerling iets laat vallen staan er direct vier kinderen klaar om te helpen en ga zo maar door. Ik krijg nu ook regelmatig de vraag wat ik leuker vind, groep 1-2 of een oudere groep?

Hier ben ik eerlijk gezegd nog niet helemaal over uit. Een van de fijne dingen van het lesgeven aan kleuters vind ik dat je een enorme groei mee maakt. Iedere kleuter komt anders de school binnen. Het ene kind kan en kent al erg veel, het andere kind heeft meer tijd en ruimte nodig om zich alles eigen te maken om mee te kunnen komen met de dagelijkse dingen. Daarnaast krijg jij als leerkracht een beeld van de leerlingen die eventueel extra zorg nodig hebben en hier wellicht alvast iets mee doen. Je signaleert eventuele problemen waar het kind cognitief of sociaal tegen aan kan lopen. Dit is ook eigenlijk het gene wat mij het meeste aanspreekt bij jonge kinderen.
Een ander punt waar ik iedere keer van kan genieten is het feit dat de kinderen echt zoveel meer weten dan je soms verwacht. Natuurlijk leer je ze dingen, vaak in de vorm van spel, maar soms komen ze je ook bij je met verhalen of geven ze antwoord op een vraag, waar je zelf niet aan zou denken. Daarnaast vind ik het onwijs genieten hoe de leerlingen kunnen opgaan in hun spel. Wanneer je de leerlingen eens observeert op het schoolplein of in de klas, zie je soms de grappigste dingen gebeuren.

Ook de manier van lessen geven is natuurlijk heel anders. Je leert de leerlingen veel dingen spelenderwijs, geeft ze korte instructies en laat ze vooral ervaren. Je speelt in op de behoeften van de leerlingen en schakelt continu tussen de verschillen in de groep. In dit geval tussen 28 verschillen, maar zodra je de leerlingen een beetje kent, kun je hier vrij snel op inspelen. Lesgeven aan kleuters is echt zo erg nog niet, maar het moet je natuurlijk wel liggen.
De aankomende weken ga ik lekker volop draaien en hoop ik erachter te komen wat nou echt het beste bij mij past. In ieder geval het jonge kind, maar dat wist ik vanaf dag 1 al zeker.

Welk beeld hebben jullie van een kleuter?

Veel liefs,
Eileen

2 reacties op “28 KLEUTERS: HELP?

  1. Hilde Joke zegt:

    Ach lieverd, wat heb je je ervaringen mooi verwoord! Heel veel succes met deze nieuwe zoektocht en uitdaging. Maar bovenal heel veel plezier! Geniet van de puurheid , eerlijkheid en onbevangenheid van de kleuters!šŸ’‹

  2. Xenia zegt:

    Ik vond het eerlijk gezegd niet fijn bij de kleuters..Ik heb soms ook echt even rust nodig en dat kon ik bij de kleuters niet creeĆ«ren. Ik stond daar de hele tijd aan. Om ze Ć¼berhaupt te begrijpen kostte bij veel kinderen al heel veel moeite en dat 20x, dat was me echt te veel… Ook moest ik heel veel herhalen, bijvoorbeeld: ‘Als je gaat lijmen, dan pak je een plakmatje.’ Ik werd het echt zat om zulke basisdingen steeds maar te herhalen. Maarja daar had ik ook maar 1 dag voor want ik doe de deeltijdstudie. Als ik me even omdraaide naar kind A, smeerde kind B het lijm op de tafel.. Er werd ook steeds om hulp gevraagd. Ze stonden in rijen voor mijn neus voor het aantrekken van jassen etc., hoeveel ik ook aangaf dat ze elkaar konden helpen. Alles ging super langzaam…en er was een pictogrammen dagplan en dat was ook echt een drama. Bijvoorbeeld, als het pijltje, dat moest wijzen op wat we op dat moment aan het doen waren, niet goed hing dan riepen er 10 kleuters door de klas of ze snelden naar het bord…omdat ze die pijl dan echt heel belangrijk vonden… en meer van dat soort dingen. Het allermoeilijkste vond ik wel om zowel het gedrag als de resultaten van 28 kinderen in kaart te brengen zonder dat er ook maar iets op papier stond… Het gedrag had ik op een gegeven moment wel in beeld en de resultaten van de kinderen die opvielen ook wel maar van de rest…geen idee.. Nu zit ik in een kleine groep 4… Daar probeer ik zo veel mogelijk cooperatief en door gebruik van verschillende werkvormen les te geven. Ik leg uit en geef hulp maar ze kunnen ook zelf aan de slag. Ik begrijp hun verhalen zonder me intens in te moeten spannen en ze kunnen lezen en schrijven dus ik hoef niet de hele dag te praten. Ze kunnen, niet allemaal even goed maar wel redelijk samen werken en ze kunnen elkaar ook echt helpen. We kunnen tussendoor mediteren of springend en dansend en zingend door de klas bewegen en daarna kunnen ze weer aan de slag. De routine verbreken is ook geen drama zoals het wel bij de kleuters was en ik heb het idee dat kleuters meer aandacht geven aan de vorm van dingen terwijl wat oudere kinderen zich meer richten op de inhoud. Dus doe mij maar groep 4 en ouder. Maar ja, kleuters moeten je, zoals jij het zegt, liggen en je mentor ook want ik kon het niet vinden met mijn vorige mentor en dat maakt ook een heel groot verschil. Succes met het afronden van je studie en daarna met werken!

Reacties zijn gesloten.